אילן וירצברג
Ilan Virtzberg

 
דף הבית >> ביוגרפיה
 

 

                                                                    

           מבוסס על טקסט מאת יואב קוטנר, כפי שהתפרסם באתר mooma. השימוש בטקסט הוא ברשות mooma.

כמעריץ של הביטלס ושנות ה-60, ובעיקר של גיטריסטים גדולים כאריק קלפטון וג'ימי הנדריקס, יצר אילן וירצברג, בשלושת העשורים בהם הוא פועל כמוסיקאי, עשרות לחנים חמים ומלאי נשמה, עשירים בגיטרות קורעות לב. לעצמו ולאמנים אחרים, בכל תחומי המוסיקה הישראלית, הוא הפיק ויצר במגוון גדול של סגנונות. בגלל שירתו העדינה נדמה לעיתים שהמוסיקה של וירצברג היא בדרך כלל רכה, אך כמפיק מוסיקלי וגם כגיטריסט הוא הוכיח לא פעם שהוא יודע גם לכסח.

 

אילן וירצברג גדל בבאר שבע ומגיל צעיר התעניין בפופ ובעיקר בחיפושיות. הוא ניגן במנדולינה ואחר כך בגיטרה ובתוף. בגיל 14 ניגן בגיטרה חשמלית והצטרף לחבר מהכיתה, יעקב רביץ (אח של יהודית), לנגינת קטעים של הצלליות. השניים הקימו את להקת הרווקים, בה הלחין וירצברג שירים ראשונים, וממנה עבר אל להקת הפנטומים, שניגנה בעיקר בחתונות ושמחות.

בצבא שירת וירצברג כגיטריסט בצוות הווי חיל האוויר, ושם הוקלטו לראשונה לחנים שלו: ב-1971 השיר "חלומותי" (מ' וירצברג, ע' יעקב הולנדר) וב-1973 "געגועים הביתה" (מ' דן אלמגור, ע' מתי כספי), בו שרה נתנאלה. אחרי מלחמת יום הכיפורים הפך וירצברג למעבד המוסיקלי של צוות ההווי, שהקליט את לחנו ל"תפילת נערה" (מ' תמר פרימור) והופיע גם עם קלאסיקות רוק, מהאבנים המתגלגלות ועד סגול כהה.


ההפקה האזרחית הראשונה שלו הייתה באלבום מיטב שירי אוריאל אופק לילדים, בו שרו נתנאלה ודודו זכאי את לחניו ל"הדודה אביבה", "יום הולדת" ו"סבתאל'ה שלי" ועיבודים שלו לשירים נוספים.

אחרי הצבא למד וירצברג מוסיקה אצל מורה פרטי ובאקדמיה, ומאז השתתף במגוון עצום של הפקות מוסיקליות מכל מיני סוגים. הרשימה שמופיעה כאן היא חלקית בלבד, בעיקר של וירצברג כמלחין ומפיק מוסיקלי (בהפקות אלה הוא בדרך כלל גם השתתף בנגינה ושירה).

ב-1975 שרה מירי אלוני בפסטיבל הילדים את לחנו ל"נגה ישנה".

ב-1976 שר זכאי את לחנו ל"עוד שנה" וג'וזי כץ שרה בפסטיבל הילדים לחן ועיבוד שלו ל"תני לי להחליט" (למילים של עדה נסטוביץ).

ב-1977 הוא עיבד את לחניו של שמוליק קראוס ל"ימי ראשית הקיץ" ששרה ג'וזי כץ ול"סוס עץ" ששר אריק איינשטיין. הוא גם עיבד את הפסקול לסרט "סוס עץ" וניגן בגיטרה, בס וחליל. נורית גלרון שרה בפסטיבל הילדים את לחנו ועיבודו ל"הלילות הקסומים" (מ' עדה נסטוביץ') ובאלבומה הראשון את עיבודו ל"מה יהיה בסופנו" (מ' לאה גולדברג, ל' אשר ביטנסקי). זכאי ודורית ראובני שרו את לחנו ל"לקום בשש בבוקר" (מ' יורם טהרלב) ובמופע באותו שם היה וירצברג שותף בעיבודים ובניהול המוסיקלי עם יאיר רוזנבלום.

בפסטיבל הזמר 1978 שרה ג'וזי כץ את לחנו ל"כמו פעם" (מ' עדה וירצברג). איינשטיין שר באלבום הילדים ילדודס את לחנו ועיבודו של וירצברג ל"דורית הגפרורית" (מ' אורי סלע) ואת עיבודו ל"רוח רוח". לסקסטה הוא הלחין את "צרות קטנות" (מ' לאה נאור), את "מלך סין" (יחד עם שמעון גלבץ) ועיבד את "נולדתי לשלום" (מ' ול' עוזי חיטמן) ואת "הבאנו שלום עליכם". בפסטיבל הילדים אותה שנה שרו גלרון את לחנו ועיבודו ל"כובע עשוי שמיים" (מ' נורית זרחי), אריאל זילבר את עיבודו ל"שן דובי שן" (מ' יונה וולך, ל' גלבץ) ואושיק לוי את עיבודו ל"טוליק" (מ' רמה סנסונוב, ל' נפתלי אלטר).


ב-1979 הקליט מיכאל שושן את לחניו של וירצברג ל"ציפור פלאים" ו"שיר המטריה", ודודו זכאי הקליט את עיבודיו ל"לאהוב בסוד" ו"לא זה היום". באלבומו של לוי חדש וקצת ישן השתתף וירצברג עם אלטר בעיבוד לחניו של אלטר לשירים "טוב לחיות בעד ארצנו", "אל תלכי לבד" ו"שיר עם סימנים".

ב-1980 היה וירצברג המעבד והמנהל המוסיקלי בפרויקט כישרונות צעירים שהפיקו סולו יורמן ו"אולפני טריטון" ושיצא בתקליט סולו ראשון. בין משתתפיו היו יגאל כוכבי, גידי שרון ומקצב 33 (עם פבלו רוזנברג).

עיבד ל"קילר הלוהטת" את "אני רוצה להיות ראש ממשלה".

הוא השתתף בעיבוד שירי האלבום "פילוסופיה" של גידי שרון, ועיבד וניהל מוסיקלית את אלבום הבכורה של "מיסטר" יוסי הרי, "אל תשכחי אותנו". ב-1981 השתתף וירצברג באלבום "אמא אני לא רוצה להיגמל" של הקליק בהפקה המוסיקלית עם חברי הלהקה אלי אברמוב ועובד אפרת והטכנאי יעקב מורנו. הוא הלחין ועיבד לדודו זכאי את "הגננים היום עצובים" (מ' לאה גולדברג), ועיבד, ניגן בגיטרות ושר קולות בשירים של מוטי דיכנה "אף אחד לא צריך אותי" ו"נחום תקום". בפסטיבל הזמר באותה שנה הופיעו וירצברג ושמעון גלבץ כמלוויה של נורית גלרון בשיר שווירצברג הלחין ועיבד למילים של יונה וולך: "זה לא זה". לאלבומה של גלרון משירי נתן זך, שירים באמצע הלילה, וירצברג הלחין ועיבד את "עם חשכה", "כולנו זקוקים לחסד" ו"ועוד לא אמרתי הכל". בפסטיגל באותה שנה נכללו לחניו ועיבודיו ל"בא החופש" (מ' דודו וייזר) שהוא שר עם גלבץ, ל"תנו לי אלף" (מ' נעמי גרינברג ווייזר) ששר עם רחלי חיים ול"מה חושב תפוח הזהב" (מ' דליה רביקוביץ') ששרה גלרון.

בציר טובבסוף 1981 הושלמה הפקה שהחלה שלוש שנים קודם לכן: שירי יונה וולך שהלחינו וירצברג וגלבץ. הם הלחינו ושרו יחד את "פתיחה (המלאכים סחוטים והבתולה קדושה)" ושרו יחד גם בלחנו של גלבץ ל"כשבאתי לקחת אותה מהעננים" ובלחניו של וירצברג ל"אוי ציפורה" ו"כל נשיפה". לאלה נוספו לחניו של גלבץ ל"יונתן" ואחרים וגם "לא יכולתי לעשות כלום", "שיר קדמשנתי (סקס אחר)" ו"מפלצת האיילה", אותם הלחין ושר וירצברג. וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את כל השירים וניגן בגיטרות, אורגן, פסנתר פנדר, בס וכלי הקשה. השירים יצאו בתחילת 1982 באלבום בציר טוב בהפקת אשר ביטנסקי עם יוריק בן דוד מ-"CBS". וירצברג וגלבץ הופיעו עם שירי האלבום רק מעט, לעיתים עם יונה וולך. האלבום לא זכה להצלחה מסחרית, אך ברבות השנים הוא נחשב לקלאסיקה ברוק הישראלי של שנות ה-80.


ב-1982 הקליט וירצברג קטע רגאיי ביידיש בשם "אידישע רגאיי" (מ' וייזר, ל' דיכנה ווירצברג, ע' וירצברג). הקטע יצא רק בתקליט שדרים. יגאל בשן שר בקדם אירוויזיון באותה שנה את לחנו ועיבודו של וירצברג ל"זה הרגע" (מ' וייזר). וירצברג ניגן בגיטרה באלבום "לידה קשה" של דפנה ושאול בן-אמיתי, ולתקליט ארץ שמש הוא כתב והלחין את "כל יומי" ששרו מזי כהן ואפרים שמיר. הוא עיבד את לחניו של שמוליק קראוס באלבומו "גלגל מסתובב", ביניהם "איך הגלגל מסתובב", "גיטרה" ו"איך עושים תקליט". הוא גם ניגן בפסנתרים, גיטרות אקוסטיות וחשמליות ושר קולות. את האלבום "עולם צפוף" של הקליק הוא הפיק מוסיקלית עם אלי אברמוב ועובד אפרת.

בסוף 1983, במופע של שמוליק קראוס "בין השירים", וירצברג ניהל מוסיקלית, ניגן בגיטרה, שר קולות ועיבד את להיט המופע, "רואים רחוק רואים שקוף" (מ' יעקב רוטבליט, ל' קראוס). בפסטיגל באותה שנה שר ששי קשת את לחנו ועיבודו ל"לירח טסים" (מ' וייזר).

ב-1984 הצטרף וירצברג ללהקת שפה משותפת עם מוטי דיכנה בשירה ובס, שפי ישי בשירה וקלידים, יואל לרנר בשירה וגיטרה ושלמה חממי בשירה ותופים. הם ביצעו חומר מקורי ועיבודי להיטים משנות ה-60.

באותה שנה הלחין וירצברג מוסיקה לפסקול סרטו של אורי ברבש "מאחורי הסורגים".

משני צידי הכדורבתחילת 1985 יצא אלבומו השני של וירצברג, "משני צידי הכדור". פרט לנעימת "מאחורי הסורגים", בה ניגן רביב גזית בקלידים, כלל האלבום שירים שווירצברג הלחין, עיבד, הפיק מוסיקלית וניגן, ביניהם "כל הלילה מעל ההר" (מ' יצחק אשכנזי), "על מדרגות התיאטרון" (מ' וייזר), "משני צידי הכדור" (מ' וירצברג וטובה גרטנר), "כן אהבה" (מ' וירצברג ויונה וולך), "האהבה חלפה" (מ' וירצברג) ועוד. האלבום היה ברובו רוק רך, שהביטוי הרגשי בו מתפרץ בעיקר בגיטרות המצוינות, גם בליווי ובעיקר בקטעי הסולו.


באותה שנה הלחין וירצברג את "עם כל החבר'ה" (מ' אהוד מנור) ששר גידי גוב בפסטיבל הילדים. לאושיק לוי הוא עיבד את "ציפור אחת ביד" עם יהודית רביץ ואת "הולך ושר" עם יצחק קלפטר. באלבומו של דיכנה עד ראיה ניגן וירצברג בסינטיסייזר.

ב-1986 הוא יצר מוסיקה לסרט "חיוך הגדי" של שמעון דותן וזכה על כך בפרס "מלחין השנה בקולנוע". חני ליבנה הקליטה את לחנו ל"מקלט ללילה" (מ' ליבנה). לקדם אירוויזיון הוא עיבד את לחנו של יאיר קלינגר ל"יש" ששרה ארבע לב אדום, ובמופע לילדים "הפסטיבל" שרה גלי עטרי את לחנו ועיבודו ל"בוא נשכח נסלח" (מ' מנור). בפסטיבל הילדים שר משה בקר את לחנו ועיבודו ל"רק בן שש" (מ' מנור), ונורית גלרון שרה את עיבודו ל"מגירת החלומות" (מ' מיכל סנונית, ל' מירון מינסטר). הוא עיבד וניהל מוסיקלית את אלבומה של עטרי אמצע ספטמבר והלחין בו את "הכל עומד במקום" ו"הבריחה" (מ' יעקב גלעד), "עוד רחוק החוף" (מ' מנור) ו"פעמון מצלצל" (מ' אסתר שמיר). באלבומה של גלרון "משהו בלבבה הוא הפיק מוסיקלית עם אלונה טוראל כיועצת, הלחין ועיבד את "שיר אהבה", "תפקיד ראשי", "בעלת החלומות - בלוז" ו"השאר לי אך זאת" (מ' נתן זך) ו"בגובה שווה" ו"אתה הרי יודע" (מ' גלרון), וגם ניגן בגיטרות וסינטיסייזרים, תיכנת תופים ושר קולות.  בשנתיים שאחרי הוצאת התקליט השתתף וירצברג במופע של גלרון, "משהו בלבבה בהופעה". הוא ניגן בגיטרה, שר קולות, עיבד והפיק את רוב השירים, חדשים וישנים, כולל לחניו ל"כולנו זקוקים לחסד" ו"זה לא זה". בדצמבר 1987 הוקלט המופע ב"צוותא" תל אביב ויצא באלבום.

ב-1987 וירצברג עיבד, ניגן גיטרה ושר קולות באלבום "אחרי עשרים שנה" של שמוליק קראוס. הוא הלחין ועיבד מוסיקה לסרטו של תמיר פאול על פי ספרה של גלילה רון-פדר "אל עצמי". בין הקטעים היה השיר "אל עצמי" (מ' חנה גולדברג) ששר מיכה ביטרון (ביטון) לימים סולן להקת טאנארא. הלחין את המוסיקה לסרטו של עמוס גוטמן "חימו מלך ירושליים". הוא ניגן בגיטרות בחידוש של גלרון ואלי מגן ל"מה אכפת לציפור" (מ' חנוך לוין, ל' זהר לוי), והפיק ועיבד לרוני תורג'מן את "בקו החלומות" ו"פרפר חופשי".

ב-1988 הוא עיבד והפיק מוסיקלית את אלבומה של עטרי "צעד אחד לפני הנהר". הוא גם הלחין בו את "מקדש האהבה" (מ' אסתר שמיר), "בירקון בפינה" (מ' פנינה גבריאל) ו"עוד מעט" (מ' וירצברג).  עיבד והפיק את אלבומם של גלרון ויוסי בנאי "ציפור הנפש", שכתבה מיכל סנונית.  וירצברג הלחין באלבום את "תחת עץ האהבה", "בוא וחבק אותי" ו"כל היום כעסתי" וניגן כמעט בכל הכלים.

באותה שנה וירצברג הפיק מוסיקלית ועיבד את אלבומה של דורית ראובני שינויים, הלחין בו את "נתתי לך ללכת" (מ' אסתר שמיר) ו"סיום" (מ' לאה גולדברג) וגם ניגן בקלידים וגיטרות, תיכנת תופים ושר קולות.

ב-1989 וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את אלבומה של עטרי "בראשית", הלחין בו את "עוף מוזר", "אמצע שום מקום", "זר יקר", ו"מראה מכושפת" (מ' רחל שפירא), ניגן בקלידים וגיטרות ושר קולות.  באלבומה של טובה גרטנר "אם מלאכים" וירצברג עיבד, שר קולות וניגן את כל הליווי. באלבומה של גלרון אחרינו המבול הוא הלחין, עיבד והפיק את "גבר לא גבר" (מ' וולך), "על חבל דק", "ראיתי", "אות לבאות" ו"אלומת אור" (מ' גלרון), וגם עיבד והפיק את "ציפורי (בליל הולדתי ה-39)" (מ' פנחס שדה, ל' יהודית רביץ) והפיק עם אלונה טוראל את השירים שהיא עיבדה. הוא גם ניגן בהקלטות בגיטרות וסינטיסייזרים ושר קולות.

באותה שנה הוא גם עיבד והפיק מוסיקלית את אלבומו של אבי טולדנו "אבי טולדנו שר חנוך לוין", והפיק מוסיקלית ועיבד גם את אלבום הבכורה של ראובן לביא, בו הלחין את "לא מסתיר את הפנים" (מ' שמואל קלוסקי), "זה אולי בגלל..." (מ' מנור), "בלעדייך" (מ' מירי פיגנבאום) ו"עף מפה בקיץ" (מ' לביא). הוא הלחין מוסיקה לסרטו של אורי ברבש "אחד משלנו", בין השאר את שיר הנושא, "מה אתה בכלל יודע על אהבה" (מ' מנור) ששר גידי גוב.

מה שנשארב-1990 יצא אלבומו השלישי של וירצברג, "מה שנשאר". הוא הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית מעין "יצירת רוק מתקדם" יותר מאשר אלבום פופ. נכללו בו קטעי שירה ללא מילים, "יהיה" ו"יפו", שירים שווירצברג כתב להם מילים כ"מה שנשאר", "שפל בחופים" ו"רק עם שוך הסערה" וגם "החיה" (מ' יצחק אשכנזי) ו"מונשדו" (מ' יונה וולך). וירצברג ניגן ברוב הכלים ואיתו אלון נדל בבס ומאיר ישראל בתופים.

למיכה ביטון הוא עיבד והפיק את "כל אחד יכול איתה" (מ' ביטון, ל' אתי אנקרי וביטון).

ב-1992 וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית עם קורין אלאל את אלבומה של גלי עטרי "ביום שאחרי", הלחין לאלבום את "בלוז חורפי" (מ' עידן סובול) ו"שתים עשרה בלירה" (מ' אבות ישורון), ניגן בגיטרה ושר. אלבום נוסף שעיבד והפיק מוסיקלית היה "פעמון הזכוכית" של אורנה ומשה דץ. הוא גם הלחין לאלבום את "ככה נועדנו לאהוב" (מ' נתן זך), ניגן בגיטרות ושר קולות רקע. נורית גלרון שרה באלבומה "בתוך הסערות" את לחניו של וירצברג ל"אני אוהבת את השקט" (מ' דוד אבידן) ו"אלוהיך" (מ' אבות ישורון).

באותה תקופה נפטרה זהבה, אשתו השנייה של וירצברג . שמוליק קראוס שיכנע אותו לחזור אל הבמה למופע של קראוס. וירצברג הפיק וניהל את המופע ואף שר בו אחדים משיריו, ביניהם "לא יכולתי לעשות כלום", שקיבל עוצמה בלתי רגילה בהקשר של מות אישתו.

באותה שנה הלחין את השירים לקלטת הוידאו לילדים "מעשה בחמישה בלונים", אותם ביצעה נורית גלרון.

ב-1993 הוציאה דורית ראובני אלבום מעורב של חדש וישן, "בית בקצה הקשת", בו נכללו שני שירים של וירצברג שהוקלטו קודם לכן אך לא נכללו באף אלבום, "אתה שהיית איתי" ו"לא הבטחתי לך גן ורדים" (מ' אסתר שמיר).

בסוף 1993 וירצברג עיבד והפיק את אלבומו של קראוס "ידידותי לסביבה".

באת כמו עשןבראשית 1994 (האלבום יצא לאור ב-1995) הקליט וירצברג את אלבומו "באת כמו עשן", שהוקדש לזכרה של זהבה ז"ל. וירצברג כתב, הלחין, עיבד, הפיק מוסיקלית, שר, ניגן בגיטרות ודגם תופים וכלי הקשה. ניגנו איתו נועם טופלברג בבס ועדי דגני בקלידים. בין שירי האלבום בלטו "רוץ" "מחכה שייפסק", "עד שתבוא האהבה", "עיני האיילה" ו"באת כמו עשן". כרגיל אצל וירצברג, הגיטרות הביעו את הכאב לא פחות מהשירה.

באותה שנה וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את רוב שירי אלבומה של עפרה חזה כל הנשמה. הוא הלחין לאלבום את "רוח האדם" ו"כשתבוא" (מ' אהוד מנור), "זה יבוא פתאום" ו"ילד אחר" (מ' בצלאל אלוני), "מיליון" (מ' יונתן רטוש) ו"ליד באר מולדתי" (מ' אלזה לסקר-שילר) וגם ניגן בגיטרות ושר קולות. להקת המכשפות הקליטה באותה שנה גירסה מכוסחת ל"הלילות הקסומים" בעיבוד ענבל פרלמוטר.

באותה שנה הפיק ועיבד גם אלבום נוסף לטובה גרטנר "שיחת חצות".

ב-1995 יצא וירצברג למופע משותף עם נורית גלרון, "בציר משותף".

באותה שנה וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את אלבומה של חוה אלברשטיין דרך אחת והלחין בו את "דרך אחת" ו"הפרפר והאש" (מ' אלברשטיין). ב-1996 הקליטה גלרון באלבומה "המקום ההוא" את לחניו ל"כמוסכם" ו"שום דבר" (מ' נתן זך).

זה היה אצלי בידייםב-1997 יצא ב"אן-אם-סי" אלבום אוסף משיריו של וירצברג, זה היה אצלי בידיים, ובו חמישה שירים בביצועו, מתוכם אחד שהוקלט במיוחד לאוסף ("ישן אדם" למילים של דוד אבידן) ועוד 13 מלחניו בביצוע אחרים: ריטה, מזי כהן, גידי גוב, יוסי בנאי, אפרים שמיר, המכשפות, גלרון, עטרי ואלברשטיין. באותה שנה הפיק מוסיקלית גם את "רועי אלוני והכיוון שנוסע".

 

 

 

כל זמן שאתה מנגןב-1998 יצא אלבומו החמישי של וירצברג, "כל זמן שאתה מנגן", בו השתתפה לצידו בשירה דלית גלעדי. וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את לחניו למילים של דוד אבידן ("הרחובות ממריאים לבד", "אין לאן ללכת"), אלזה לסקר-שילר ("הבל" ו"עליך אחלום חרישית"), יונה וולך ("את יותר מדי") ובעיקר של עצמו (ביניהם "כל זמן שאתה מנגן", "יהיה טוב", "חלום", "געגועים" ועוד).

כמו כן הלחין את "מה כבר עשינו" לאלבום "נשאר לי שיר" של מיכל טרבלסי.

ב-1999 הוציא וירצברג שני אלבומים אינסטרומנטלים/אלקטרונים : Love Under The Water ו-March of the Electrons אותם אפשר היה לרכוש אך ורק באינטרנט, בפורמט 3MP.
באותה שנה הלחין שירים ומוסיקת רקע לסדרת טלוויזיה בערוץ הילדים "על מלי ולמה".

ב-2001 וירצברג הפיק מוסיקלית את אלבומה של גתית שובל "קופסא קטנה של אושר". הוא גם הלחין לאלבום שמונה שירים, ביניהם "בלי להשאיר עקבות", "ילדה שלי" ו"גוף זר" (מ' אסתר שמיר), "איך זה יגמר" (מ' אהוד מנור) ועוד. עוד באותה שנה, באלבומו של יוסי בנאי לאט הופיע לחנו של וירצברג ל"אין ענבים בגפן" (מ' נתן זך).

באותה שנה גם עיבד והפיק מוסיקלית אלבום לשמוליק קלוסקי בשם "למקום רחוק" ובו הלחין את השירים "מרוץ השקנאי" ו"ולא ידוע" והיה שותף להלחנת "השלם הוא יותר מסכום חלקיו" יחד עם שמוליק קלוסקי וגיא בבלי.

זה בא במפתיעבאוגוסט 2001 יצא אלבומו השביעי של וירצברג, "זה בא במפתיע". וירצברג כתב והלחין את כל השירים (פרט למלים לשיר "מדיטציה" שכתב שמוליק קלוסקי), עיבד, הפיק מוסיקלית, ניגן והקליט. בין הבולטים בשירי האלבום היו "כמו בסרטים של דיסני", "עוד יום עלה" ו"זה בא במפתיע". ב-2002 עיבד והפיק מוסיקלית אלבום לאסתר שמיר, "בגלל האנשים שאני אוהבת" וגם הלחין את שיר הנושא.

בשנת 2002 יצא האלבום "בציר טוב" בהוצאה מחודשת. האלבום, אותו כתב והקליט וירצברג בשיתוף עם שמעון גלבץ עשרים שנה לפני כן, נמכר לאורך השנים בכ-20 אלף עותקים, ולהוצאה החדשה צורפו 3 קטעים חדשים: "שיר", אותו הקריאה יונה וולך, "איש טוב אוהב את פיתיה" ו"החיילים יצאו לדרך", שניהם שירים שהולחנו במקור עבור האלבום והוקלטו מחדש עשרים שנה אחרי. בעקבות האלבום חזרו השניים להופיע יחדיו במופע "בציר טוב" שהתבסס על שירי האלבום.

באותה שנה חבר וירצברג ללהקת "שליחי הבלוז" למופעי מחווה ל-Pink Floyd, מופעים שזכו להצלחה רבה. ב-2003 הפיק ועיבד את אלבומה של רוחמה רז "אתה יקר לי" ובו גם ניגן בכל הכלים. הוא תרם לאלבום לחן אחד, לשירה של רחל שפירא "טבע דומם". באותה שנה גם הלחין את המוסיקה לסרטו של יעוד לבנון "איים על החוף".

בסוף 2003 יצא וירצברג במופע חדש, בעל אופי רוקיסטי-בלוזי. לשם כך גיבש סביבו הרכב רוק של שתי גיטרות חשמליות, בס ותופים. שם המופע הוא
"זמן הגיטרות". במופע זה מפגין וירצברג את יכולותיו כגיטריסט יותר מבעבר ואף ניתנת במה מרכזית לסולו גיטרות. למופע זה מצטרף חברו מילדות, איתו הקים את להקתו הראשונה, יעקב רביץ. המופע כולל את מיטב שיריו, שרבים מהם כבר הפכו לחלק מהקלסיקה של המוסיקה הישראלית. בהמשך הצטרפה זמרת-יוצרת צעירה, בעלת קול ייחודי ומרגש,  טל וייס. טל תרמה בקולה ובנוכחותה הבימתית הכובשת והיוותה חיזוק משמעותי למופע.

 באמצע 2004 חזר וירצברג להופיע עם נורית גלרון במופע שנקרא "במרחק נגיעה".

ב-2004 הקליט וירצברג את המופע "זמן הגיטרות" אשר יצא באלבום שהופץ רק באינטרנט.

 

 

 



 

ב-2005/6 הקליט אילן את האלבום  בלוז קוסמיאלבום שבו לצד התכוונות מלאה בהלחנה,הכתיבה והביצוע באה גם נגינת גיטרה ש"הולכת עד הסוף" בנוכחותה, במרכזיותה ובהיקפה במכלול האלבום.  כדי לחזק את החלק של השירה, צורפה להקלטת האלבום טל וייס.  האלבום יצא לקראת סוף 2006 .
                                                                                                    לדף כתבות, ביקורות ותגובות על האלבום     


ב-2006 השתתף בנגינה באלבומה השני של טל וייס  שנקרא "טל וייס". אילן ניגן גיטרה אקוסטית בשני שירים, כאשר אחד מהם
זה "ישן אדם" שהלחין וביצע לאלבום האוסף "
זה היה אצלי בידיים". כמו כן הלחין שני שירים: "פגישה מקרית" ו"בסוף הדרך" לאלבומה של נורית גלרון "מה שהשמיים נותנים".

ב-2007 יצא במופע המשך ל"זמן הגיטרות" שנקרא  "בלוז קוסמי"  ובא בעקבות האלבום הנושא שם זה. למופע זה צורפו כמה משירי האלבום החדש.
בהמשך השנה וירצברג ניהל מוסיקלית, עיבד וניגן בגיטרה במופע מחווה ל"חלונות הגבוהים". השתתפו במופע: ערן צור,דנה ברגר, חמי רודנר, נינט טייב, אפרת גוש, דנה עדיני, שאנן סטריט, איילה אינגדשט, אסף ארליך וברק גביזון.
כמו כן השתתף בתוכנית "דואט ישראלי" בערוץ 23 יחד עם הבסיסט ערן זילברברג אשר היה גם חבר בלהקת "טקסי".

 ב-2008 החל אילן לעבוד עם נורית גלרון על הלחנת טקסטים של נתן זך לקראת הוצאת אלבום חדש.  סינגל ראשון בשם "עייפתי" יצא לתחנות הרדיו.
במהלך השנה יצא האלבום "עבודה עברית 2 " המכיל גרסאות כיסוי לקלאסיקות ישראליות ובתוכו גם השיר של יונה וולך "לא יכולתי לעשות כלום" בביצוע נינט טייב שוירצברג הלחין וביצע במקור
(מתוך "בציר טוב").

בשנה זו גם ניהל מוסיקלית והשתתף  במופע לזכרה של יונה וולך ב"תמונע" בו השתתפו כמה יוצרם/מבצעים אשר ביצעו שירים של וולך אשר הם הלחינו.  בין המשתתפים: חמי רודנר, ורד קלפטר, ערן צור, ירמי קפלן, דידי ארז ואלי לולאי
בנוסף לכך החל בשנה זו לעבוד על שירים חדשים של אבי טולדנו.


ב-2009 יצר והקליט את "בזמן אמת" אלבום קונספט, שבו השלם יותר גדול מסכום חלקיו, ושהשורשים שלו נמצאים עמוק במוסיקת הרוק של סוף שנות השישים ותחילת השבעים בזרם שנקרא בזמנו "רוק מתקדם". אלבום זה מרכז בתוכו את כל האלמנטים שליוו את העשייה המוסיקלית של וירצברג לאורך השנים. מבלדות בלוזיות עם גיטרות זועקות, שירי רוק אישיים, מוטיבים קלאסיים ומוסיקה אלקטרונית - ועד קטעים מורכבים באווירת רוק מתקדם.

בעקבות האלבום יצא אילן במופע חדש ששמו כשם האלבום, "בזמן אמת". לשם כך חבר אילן ללהקת "שליחי הבלוז", איתם הוא נמצא בקשר הדוק בשנים האחרונות ואף התארח כגיטריסט ברבות מהופעותיהם.  הפעם הם מלווים אותו בשיריו
מהאלבום החדש ובשירים נוספים שכתב לו ולאחרים.

וגם עיבד, הפיק וניגן ברוב שירי האלבום של שי לביא, "כותב תכנית", שיצא בשנה זו.


בסוף השנה יצא סינגל חדש של נורית גלרון, "אהבה של שני אנשים" שאותו הלחין למילים של נתן זך. זהו שיר מתוך האלבום החדש של נורית "ואז בא לנו"  ושאת כמחציתו הלחין אילן וכולו מילים של נתן זך.
לפני כשנה יצא "עייפתי" שיכלל גם הוא באלבום.


ב-2010 יצא האלבום של נורית גלרון עם נתן זך "ואז בא לנו" שמתכו הלחין את "אהבה של שני אנשים", "חוזר אחרת", "הולך סובב", "עייפתי" 
ו"שטיח מוות". 
באותה שנה כתב את המוסיקה לסרטו התעודי של אלי חכים  - "גנרל קליין"  שהוקרן בערוץ 10 .
הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית את השיר "ביננו" לפרייקט של גל"צ ליום הזיכרון "עוד מעט נהפוך לשיר" בביצוע נורית גלרון.
כמו כן הלחין, עיבד, הפיק מוסיקלית וביצע את "אי בודד" השיר המייצג של ערוץ הילדים החדש של הופ: "ילדות ישראלית". 
במאי שנה זו הוציא שיר חדש לרדיו, אותו כתב, הלחין, עיבד וביצוע לרגל חגיגת הבר מיצווה של בנו: "מה תיקח אתך אל החיים".

באוקטובר שנה זו יצא אלבום האוסף "האוסף הפרטי", המכיל את מיטב השירים מאלבומיו האישיים בהקלטות חדשות.
ביניהם: "סקס אחר", "לא יכולתי לעשות כלום" ו"על מדרגות התיאטרון".






ב-2011  העלה מופע חדש, "המיטב", שבא בעקבות אלבום האוסף "האוסף הפרטי" ובנוסף חבר לצ'לי סיגלסקי למופע מחווה "ביטלס אינסטרומנטלי". כמו כן באותה שנה הפיק ועיבד פרוייקט מוסיקלי עבור ערוץ "הופ" שנקרא "גשר הזהב"

בתחילת 2012 יצר מוסיקה מקורית לסרטה של עירית גל "לילה לבן". הסרט נבחר לפסטיבל "דוק אביב" וכמו כן יוקרן במהלך השנה בערוץ 10.
באמצע השנה יצא אלבום נוסף, "מערבולת מותר ואסור" מפגש עם כותבת צעירה ומוכשרת, ענבר חודציזן, ששלחה לו את שיר הנושא "מערבולת מותר ואסור". העבודה על השיר הזה הניבה פרץ של שירים חדשים שהיא כתבה ווירצברג הלחין שהיוו את הציר המרכזי באלבום.
לקראת סוף השנה הוקם סופר גרופ הכולל את אילן וירצברג, ערן צור, ירמי קפלן, דנה עדיני, דניאל סלומון
ועדי דגני לצורך מופע מחווה "30 שנה לבציר טוב" בפסטיבל הפסנתר של 2012. למופע יהיה המשך וצפויות הופעות נוספות במהלך 2013.

ב 2013 יצא בסיבוב הופעות בגירסה אינטימית של המופע "30 שנה לבציר טוב - מופע אינטימי" יחד עם חבר ילדות, הגיטריסט יעקב רביץ. כמו כן החל לעבוד על אלבום חדש, משירי משוררים, שיקרא "הלילה לא שחור" ויכלול טקסטים של נתן זך, יונה וולך, דוד אבידן, אבות ישורון, דפנה דה-הרתוך, דליה וירצברג, אלעזר גרנות ויצחק אשכנזי. האלבום צפוי לצאת בתחילת 2014.
 

במהלך 2014 יצא לאור האלבום "הלילה לא שחור". זהו אלבום המכיל שירי משוררים שהולחנו על ידי אילן וירצברג והצטברו במשך השנים במגירתו. כמו כן הולחנו גם שני שירים חדשים. במיוחד לאלבום. האלבום כולל טקסטים של נתן זך, יונה וולך, דוד אבידן, אבות ישורון, דפנה דה-הרתוך, דליה וירצברג, אלעזר גרנות ויצחק אשכנזי. 
בהמשך עלה מופע חדש לרגל יציאת האלבום. יחד עם אילו וירצברג השתתפו ארז ריינמן, יובל טרגר, ליטל גרסטנר ויואב לחוביצקי.

ב 2015 החל להתמסר עבודה עם אמנים שבתחילת דרכם, ביניהם אראלה ונתן גולד וליאור לוי, שהוציאו לרדין כמה סינגלים ובהמשך צפויים לצאת אלבומים שלמים שלהם. בסוף השנה החל לעבוד על אלבום חדש, שנוצר בעקבות מפגש עם יוצר/מבצע לא מוכר בשם ארז ריינמן, אותו הכיר וירצברג כאשר הגיע אליו לצורך הקלטות משיריו.



ב 2016 יצא לאור האלבום ״להשמיע קול חזק״.  אילן וירצברג הרגיש צורך בשלב הזה ליצור אלבום עם מבצע קולי נוסף, ועל כן הזמין את ארז ריינמן להשתתף בחלק של השירה. ארז אף תרם לאלבום  שני שירים שכתב והלחין, ואף ייעץ אמנותית במהלך העבודה.
לצורך מימון האלבום יצר וירצברג פרוייקט באתר הדסטארט (גיוס המונים) שבעזרתו הצליח לגייס מימון חלקי לאלבום.
בהמשך הקים אילן הרכב לצורך מופע ההשקה והופעות נוספות יחד עם ארז (שירה), ג׳וני שועלי (בס ושירה), אמיר פרי (תופים וחצוצרה)
ויניב ברוך (קלידים), כאשר ג׳וני שועלי אף מבצע במהלך ההופעה שניים משיריו.
בשנה זו החל לעבוד על אלבום חדש עם הזמרת חגית לירון, ובמהלך השנה יצא הסינגל הראשון, אותו הלחין והפיק מוזיקלית: ״המלחמה הראשונה שלי״.

ב 2017 החל להפיק מוזיקלית את אלבומה הראשון של ענת לרנר, אותה הכיר כאשר תמכה באלבומו הנ״ל בפרוייקט למימון המונים, הדסטארט. באותה שנה הצטרף כאמן אורח קבוע לכל הופעותיה של נורית גלרון במופע מחווה  ״30 שנה למשהו בלבבה״, אלבומה המצליח ביותר, שאילן וירצברג הפיק אותו מוזיקלית והלחין את מרבית שיריו. בנוסף יצא עוד שיר חדש שהלחין והפיק מוזיקלית מתוך האלבום המתהווה של חגית לירון, ״יום יום שעה שעה״
כמו כן החל בסוף השנה חזרות על  על מופע מחווה לשמוליק קראוס (״איך הגלגל מסתובב״עם הרכב מוזיקלי בניהולו של גיל אימר שהזמין אותו להצטרף להרכב כמנהל מוזיקלי, גיטריסט וכמי שהיה השותף העיקרי ליצירתו של קראוס בהיבט המוזיקלי. ההרכב כולל את גיל אימר כבסיסט, ארז זינגר כזמר וגיטריסט, אליה סממה כזמרת, אסף פרישמן בקלידים ואבי ברק בתופים.

ב

 2018 החל המופע מחווה לשמוליק קראוס לרוץ בהצלחה ברחבי הארץ. כמו כן יצא אלבומה של ענת לרנר, אותו הפיק מוזיקלית, ״אני מי שאני״, כשמו של שיר הנושא, שלכבוד יציאת האלבם יצא קליפ מושקע לשיר זה.
באוקטובר 2018 יצא האלבום 
הַפֶּצַע וְהַמַּרְפֵּא. זו הפעם הראשונה שוירצברג מוציא אלבום בפורמט דיגיטלי בלבד שניתן להאזין לו ולרכוש אותו בפלטפורמות האינטרנט המרכזיות ובבאנדקאמפ האישי של אילן וירצברג.




ב 2019 מופע המחווה לשמוליק קראוס ממשיך לרוץ בהצלחה ברחבי הארץ. כמו כן יצא וירצברג עצמו במופע משלו (״המיטב״) יחד עם אותו ההרכב שמשתתף עימו במופע המחווה לקראוס.
ב 2020 עדיין המופע של קראוס והמופע שלו ממשיכים לרוץ. בשנה זו יצא גם אלבומה של חגית לירון (״יום יום שעה שעה״), שהלחין והפיק מוזיקלית את רובו. כמו כן הוציא בתקופת הקורונה שני סינגלים: חידוש ל״דרך אחת״ שהלחין בזמנו לחווה אלברשטיין שגם כתבה את הטקסט, ואת ״עכשיו מלחמה״ שבו כתב את הלחן והמילים.



בינואר 2021 יצא האלבום קלים כמו ענן  זהו אלבום שנוצר בתקופת מגפת הקורונה לאחר שוירצברג עצמו החלים ממחלה זו. ניתן להאזין לו ולרכוש אותו בפלטפורמות האינטרנט המרכזיות  ובבאנדקאמפ האישי של אילן וירצברג. מופע המחווה לשמוליק קראוס ממשיך לרוץ בהצלחה ברחבי הארץ.
בסוף 2021 ולאורך 2022  החל במסע הופעות  ברחבי הארץ של מופע חדש בשם ״בציר טוב ועד היום״ הכולל את השירים מ״בציר טוב״ ומיטב השירים שכתב לאחרים ולעצמו. בהופעות הגדולות התארחו באופן קבוע דניאל סלומון ודנה עדיני. כמו כן השתתפו במופע גיל אימר (בס, יזמות וניהול) אליה סממה (שירה) אסף פרישמן (קלידים)  ואבי
ברק (תופים).


ביוני 2022 יצא האלבום בתוך הרעש הגדול אלבום בו שיתף וירצברג משוררים כיפעת גדות ושלומי חסקי שתרמו את מילותיהם בנוסף לאלו שהוא עצמו כתב. ניתן להאזין לו ולרכוש אותו בפלטפורמות האינטרנט המרכזיות  ובבאנדקאמפ האישי של אילן וירצברג.

 




בינואר 2024 יצא האלבום ״אחרי הכל״ אלבום שנוצר בעקבות ה״שבת השחורה״ ב 7.10.23 אלבום בו שיתף וירצברג משוררים כיפעת גדות, אבות ישורון, דוד אבידן ולאה גולדברג שתרמו את מילותיהם, בנוסף לאלו שהוא עצמו כתב. ניתן להאזין לו ולרכוש אותו בפלטפורמות האינטרנט המרכזיות  ובבאנדקאמפ האישי של אילן וירצברג, בו ניתן להאזין באופן חופשי וגם לרכוש אלבום דיגיטלי.

 

                                         הפוך לעמוד הבית        הוספה למועדפים        מפת האתר        [חזור למעלה]

                                                                    Copyright © 2006 - All rights reserved 
                                                                           
כל הזכויות שמורות לאילן וירצברג                                      

לייבסיטי - בניית אתרים